Czego uczymy się w maju w grupie
pięciolatków i sześciolatków?
Tydzień 33: Nasza ojczyzna
Tydzień 34: Tutaj mieszkam
Tydzień 35: Co słychać na wiosennej łące?
Tydzień 36: Nasi rodzice
Umiejętności dziecka:
-
Próbuje czytać różne teksty
-
Czerpie z czytanych tekstów informacje – czyta ze zrozumieniem
-
Słucha ze zrozumieniem tekstów literackich i wypowiada się swobodnie na ich temat
-
Wypowiada się płynnie na dany temat
-
Wzbogaca słownictwo o tematy związane: z Polską, mapą oraz środowiskiem łąki
-
Rozpoznaje litery: o, O, a, A, m, M, t, T, e, E, l, L, i, I, d, D, u, U, p, P, b, B, y, Y
w, W, ł, Ł, z, Z, k, K, s, S, n, N, c, C, j, J, g, G, f, F, h, H
-
Doskonali sprawność manualną i grafomotoryczną, posługuje się różnymi przyborami do pisania
-
Pisze po śladzie litery, samodzielnie zapisuje krótkie wyrazy
-
Rozpoznaje liczby: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. 0, 10
-
Wie, co oznaczają znaki matematyczne: <, >, =, +, –
-
Potrafi wykorzystać znaki matematyczne do określenia nierówności i zadań
-
Przelicza elementy, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej
-
Zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę pełnią rodzice w ich życiu
-
Potrafi wyrazić swoje uczucia do rodziców
-
Przygotowuje prezenty dla rodziców
-
Potrafi samodzielnie ułożyć życzenia na Dzień Matki
-
Odczuwa przynależność do rodziny, miejscowości, w które mieszka i do swojego kraju
-
Opisuje walory i miejsca w swojej miejscowości i w swoim kraju
-
Uczy się posługiwania mapą Polski
-
Potrafi wymienić niektóre miasta, stolicę, rzeki Polski
-
Zna symbole narodowe – flagę, godło, hymn Polski
-
Wie, co to jest łąka i jakie tam żyją zwierzęta i rośliny
-
Wymienia kilka gatunków owadów żyjących na łące, wie jakie mają one charakterystyczne cechy
-
Opowiada o tym, jak przebiega rozwój owada na przykładzie motyla
-
Wykonuje prace konstrukcje
-
Słucha piosenek i uczy się ich na pamięć
-
Tańczy przy muzyce
-
Wypowiada się za pomocą różnych technik plastycznych (rysuje, maluje, lepi z plasteliny)
-
Uczestniczy we wspólnych zabawach ruchowych, muzyczno-ruchowych i zajęciach gimnastycznych
-
Docenia potrzebę relaksu i wypoczynku
-
Rozróżnia emocje i radzi sobie z ich przeżywaniem
-
Wykonuje ćwiczenia związane z kodowaniem i dekodowaniem
-
Rozpoznaje i nazywa wartości związane z zachowaniami społecznymi, przestrzega ustalonych zasad
sł. i muz.: K. Gowik
1. Polska to kraj nad rzeką Wisłą.
Od morza Bałtyk aż do Tatr.
A gdy ktoś spyta o moją Polskę,
to ja odpowiem tak:
Ref.: Poznasz tu legendy najdziwniejsze.
Poznasz tutaj wiersze najpiękniejsze.
I Polaków bardzo znanych
oraz władców bardzo dawnych.
Zjesz potrawy z różnych regionów.
Posłuchasz polskiej muzyki tonów.
Zobaczysz piękne i kolorowe
dawne ubrania – stroje ludowe.
To jest Polska nasza.
Poznaj mnie! – zaprasza.
To jest Polska nasza.
Poznaj mnie! – zaprasza.
2. Ja mieszkam tu, w tym pięknym kraju.
Od gór do morza drogę znam.
Więc o tej Polsce i o jej skarbach
chcę opowiedzieć wam.
Ref.: Poznasz tu legendy najdziwniejsze…
Wiersz Cz. Janczarskiego pt. „Co to jest Polska?” - rozmowa na temat wiersza.
Co to jest Polska? spytał Jaś w przedszkolu.
Polska to wieś i las, i zboże w polu
i szosa, którą pędzi do miasta autobus,
i samolot, co leci wysoko nad tobą.
Polska to miasto, strumień i rzeka,
i komin fabryczny, co dymi z daleka,
a nawet obłoki, gdy nad nimi mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom.
A przedszkole?
Tak – i przedszkole,
i róża w ogrodzie i książka na stole.